Οι υπερεισπράξεις φόρων και η δυναμική του τουρισμού ανεβάζουν την εκτίμηση για τα πλεονάσματα και τον διαθέσιμο χώρο για μέτρα
Πατάει γκάζι η οικονομία και το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών έχει μπροστά του ένα αναπάντεχο κουμπάρα που γεμίζει διαρκώς, τόσο με έσοδα τους κλασικούς φόρους όσο κι από το τζίρο που αφήνει πίσω του ο τουρισμός. Όλες οι κυβερνητικές προβλέψεις για τους στόχους του προϋπολογισμού έχουν ξεπεραστεί προς το καλύτερο, η εκτίμηση για το πρωτογενές πλεόνασμα ανθεωρείται προς τα πάνω, όπως και τα όρια του διαθέσιμου δημοσιονομικού χώρου.
Όλα δείχνουν ότι πάμε για πρόσθετες παροχές και μέτρα!
Καταρχάς η εκτέλεση του Προϋπολογισμού Ιανουαρίου – Ιουλιου 2023 ήταν πολύ καλύτερη απ’ ό,τι αναμενόταν. Αντί για πρωτογενές έλλειμμα 1,888 δισ. ευρώ που περίμενε το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους επετεύχθη πρωτογενές πλεόνασμα 3,555 δισ. ευρώ.
Ανάμεσα στην αρχική εκτίμηση του ελλείμματος και το πλεόνασμα που τελικά έμεινε στο ταμείο δημιουργείται πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος ύψους 1,667 δισ. ευρώ. Το ποσό αυτό βέβαια είναι κάπως σχετικό, καθώς στο Πρόγραμμα Σταθερότητας αναθεωρήθηκε η εκτίμηση του Προϋπολογισμού.
Ο στόχος φέτος για το πρωτογενές πλεόνασμα ανέβηκε στο 1,1% του ΑΕΠ αντί για 0,7% του ΑΕΠ. Τώρα, δημιουργείται μια νέα πρόβλεψη. Λόγω της ισχυρότερης ανάπτυξης και των υπερεισπράξεων από φόρους (επιπλέον 2,3 δις ευρω στο επτάμηνο του 2023) εκτιμάται οτι το πρωτογενές πλεόνασμα μπορεί να διαμορφωθεί στο 1,3% – 1,4% του ΑΕΠ έναντι της πρόβλεψης για 1,1% του ΑΕΠ στο Πρόγραμμα Σταθερότητας. Και όσο ψηλότερα ανεβαίνει ο πήχης του πλεονάσματος τόσο κατεβαίνει ο πήχης των παροχών,
Σε όλα αυτά συμβάλει και ο τουρισμός, όπου οι εκτιμήσεις για το τρίμηνο Αυγούστου- Οκτωβρίου είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές. Εάν επιβεβαιωθούν τότε ανοίγει διάπλατα η «πόρτα» για πρόσθετες παρεμβάσεις, χωρίς να διαταράσσεται η πορεία προς την επενδυτική βαθμίδα.
Συγκεκριμένα οι τουριστικές εισπράξεις έχουν δυναμική να ξεπεράσουν έως και τα 3 δισ ευρώ. Μια τέτοια υπεραπόδοση μπορεί να φέρει στα κρατικά ταμεία περί τα 450- 550 εκατ. ευρώ από ΦΠΑ, ενώ αν ληφθεί υπόψη το πολλαπλασιαστικό όφελος στην οικονομία εκτιμάται μπορεί να ξεπεράσει και το 1 δισ. ευρώ.
Έτσι λοιπόν φαίνεται πως διαμορφώνεται ασφαλής χώρος για την καταβολή ενός ακόμα έκτακτου επιδόματος σε ευάλωτους, όπως οι χαμηλοσυνταξιούχοι. Το κόστος για ένα έκτακτο επίδομα 250 ευρώ υπολογίζεται γύρω στα 480 εκατ. ευρώ.
Ανάλογα με την εξέλιξη των ενεργειακών τιμών και συνθηκών θα εξεταστεί και το ενδεχόμενο βελτίωσης του επιδόματος θέρμανσής για το οποίο την περσινή περίοδο δαπανήθηκαν περί τα 300 εκατ. ευρώ. Αυτό βέβαια θα εξαρτηθεί και από την τιμή του πετρελαίου. Εάν επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις πως η τιμή του «μαύρου χρυσού» δεν υποχωρήσει κάτω από τα 87-89 δολάρια, είναι προφανές ότι το πετρέλαιο θέρμανσης δύσκολα θα εκκινήσει στα επίπεδα των 1,41 ευρώ που ξεκίνησε πέρυσι. Και σε αυτήν την περίπτωση θα πρέπει να ανοίξει και πάλι ο κουμπαράς.
Στην φαρέτρα της κυβέρνησης βρίσκονται και άλλα δύο μέτρα. Το επίδομα προσωπικής διαφοράς στους συνταξιούχους που δεν θα πάρουν αυξήσεις την 1η Ιανουαρίου του 2024 και η επέκταση του Market Pass έως το τέλος του χρόνου, καθώς συνεχίζεται το ράλι των ανατιμήσεων στα τρόφιμα.
Παρεμβάσεις που φαίνεται να αντέχει ο προϋπολογισμός, εάν τελικά αποφασίσει να τις συμπεριλάβει ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στο «καλάθι» της ΔΕΘ.