Φέτος λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού δεν έχουμε την δυνατότητα να πάμε και να τιμήσουμε και να συμμετέχουμε στα Άγια Πάθη του Κυρίου στις Εκκλησίες.
Θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας κάποιους συλλογισμούς. Πολύ ορθά η πολιτεία έλαβε μέτρα πρόληψης και προστασίας του πληθυσμού και μεταξύ αυτών και η λειτουργία κεκλεισμένων των Θυρών. Ο ίδιος ο Κύριος είχε πει στους μαθητές του πως « ότι είναι ρυπαρό το διώχνεις από τα παπούτσια σου» . Προβληματίζομαι με τις ακρότητες κάποιων όταν επιχειρούν να εισέλθουν σε Εκκλησίες « πλειοδοτώντας την Πίστη», ή και άλλους που προσπαθούν να κάνουν πολιτικές σπέκουλες, ή διαβάζω αναρτήσεις, στα κοινωνικά μέσα του διαδικτύου, ανθρώπων που δεν είχαν καμία σχέση με την Εκκλησία και όλως περιέργως ξαφνικά γίνονται « θεματοφύλακες της ορθοδοξίας».
Η Εκκλησία πάντα είχε σάλους με ανθρώπους που επιδίωκαν τα « εισπηδητικά φαινόμενα» (επεδίωκαν να γίνουν μάρτυρες και επεδίωκαν να χάσουν το μέγιστο δώρο του Κυρίου μας που είναι η Ζωή), με όσους έκαναν αυθαίρετες , ή κατά το δοκούν ερμηνείες του Λόγου Του.
Για όλα αυτά η Εκκλησία έβαλε κανόνες Πίστης με τις Οικουμενικές Συνόδους και με την εν γένει Διδασκαλία της, που συνεχίζει την Διδασκαλία του Κυρίου, μέσω της Τρίτης του Υποστάσεως δηλαδή με το Άγιο Πνεύμα-Παράκλητο , όπου την εμφορεί.
Μπορούμε όλοι μας έχοντας το Χάρισμα της « Μερικής Ιεροσύνης» μέσω του Βαπτίσματος και του Χρίσματος, που λάβαμε, να κάνουμε το Νού, το Σώμα και το σπίτι μας Ναό Κυρίου και να συλλειτουργήσουμε νοερά και να συγχαρούμε με τον Κύριο την Ανάστασή Του.
Με αυτή την ευκαιρία σας παρουσιάζω στοιχεία Θεολογίας περί θανάτου και Αναστάσεως.
Α) Το φοβερό μυστήριο του θανάτου
Η συμμετοχή στο Πάθος και στην Ανάσταση του Χριστού βοηθάει στην κατανόηση του μυστηρίου της ζωής και του θανάτου. Η ζωή είναι δώρο Θεού που μας έφερε από την ανυπαρξία στην ύπαρξη. Ο θάνατος είναι έξω από τη θέληση του Θεού. Δεν είναι φυσική κατάσταση, αλλά αποτέλεσμα της πτώσης της αμαρτίας, της διακοπής της σχέσης του ανθρώπου με το Θεό – Δημιουργού.
Β) Το νόημα του θανάτου
Ο σωματικός θάνατος – βιολογικός θάνατος, είναι η προσωρινή διακοπή της συλλειτουργίας και σχέσης της ψυχής και του πνεύματος με το σώμα. Η σάρκα νεκρώνεται διαλύεται, αλλά το πνεύμα και η ψυχή μένει ζωντανή για να ξαναενωθεί με το σώμα στη Δευτέρα Παρουσία, ακριβώς όπως υπέδειξε ο Κύριος με το θάνατό και την Ανάστασή του.
Γ) Η ανθρώπινη Αθανασία
Αθάνατος είναι μόνο ο «Άκτιστος» Θεός. Ο άνθρωπος δεν είναι από τη φύση του αθάνατος, «πλάθεται» από το Θεό με τη δυνατότητα της αθανασίας (χαρίσματα του Κατ’ εικόνα και δυνατότητα του Καθ’ ομοίωσιν), έτσι όπως συμβαίνει με τους Αγίους.
Δ) Η μετάβαση στην Αιώνια Ζωή
Ο θάνατος είναι ένα οδυνηρό (προσωρινό) γεγονός που φέρνει στον άνθρωπο πόνο και θλίψη. Η νίκη όμως, του Κυρίου ένσαρκου Θεού, επί του θανάτου μας δίνει την δυνατότητα, όταν είμαστε ενωμένοι μαζί Του, να τον νικήσουμε κι εμείς.
Για την Εκκλησία ο θάνατος είναι κοίμηση, μια προσωρινή κατάσταση. Ο θάνατος λοιπόν, είναι ύπνος με τον οποίο βιώνεται η αίσθησή του και η αληθινή ζωή.
Ε) Το αληθινό νόημα της Αναστάσεως του Κυρίου
Στην Ανάσταση του Χριστού οι πιστοί πανηγυρίζουν την αθανασία που τους χαρίστηκε ξανά, τη συγχώρεση των λαθών τους, που εξαγοράστηκαν με τη θυσία του Χριστού
Η πίστη στην Ανάσταση είναι πολύ σημαντική γιατί αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της Εκκλησίας. Αν δεν αναστήθηκε ο Χριστός όλο το κήρυγμα των αποστόλων παραμένει κενό, καθώς και η πίστη των χριστιανών. Γι’ αυτό για εμάς τους Ορθοδόξους το Πάσχα είναι η “εορτών Εορτή’.
Ο Χριστός με την Ανάστασή Του είναι σαν να γεννήθηκε από τον Τάφο. Είναι η ελπίδα των χριστιανών: πεθαίνοντας θα ξαναγεννηθούν , για να ζήσουν την καλύτερη και αθάνατη ζωή.
Η αληθινή αναστάσιμη χαρά προέρχεται από την πραγματική συμμετοχή του πιστού στο Πάθος του Χριστού που προηγήθηκε.
Για να το πετύχει αυτό ο πιστός , χρειάζεται έντονος πνευματικός αγώνας, ζώντας μέσα στη ζωή της Εκκλησίας.
Μέσα από τη Θεία Ευχαριστία, τη μετάνοια, την προσευχή και τον καθημερινό αγώνα κατά των παθών, ο χριστιανός συμμετέχει συνεχώς στη ζωή του Χριστού
Καλή Ανάσταση με Ευλογία Κυρίου και Έλεος
Να ζήσετε Αιώνια !
Ευάγγελος Αποστολίδης
Θεολόγος Οικονομολόγος Καθηγητής Μ.Ε.