Παρελθόν θα αποτελούν σύντομα τα ιπτάμενα δελφίνια, που επί σαράντα και πλέον χρόνια εξυπηρετούν όσους ταξιδεύουν στα νησιά του Αργοσαρωνικού.
Η Attica Group, κυρίαρχη σε αυτές τις γραμμές με τη θυγατρική της Hellenic Seaways, που ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του ’70 η Ceres, συμφερόντων του ομίλου Λιβανού, θα αντικαταστήσει τα τρία παρωχημένα πλέον υδροπτέρυγα που εξυπηρετούν αυτούς τους προορισμούς με τρία νεότευκτα ταχύπλοα καταμαράν από το Πάσχα του επόμενου έτους.
Τα νορβηγικής σχεδίασης και ναυπήγησης ταχύπλοα έχουν μεγαλύτερο αριθμό θέσεων, και ειδικότερα 150 έναντι 130 των ιπτάμενων δελφινιών, και, καθώς είναι φτιαγμένα εξ ολοκλήρου από ανθρακονήματα, είναι εκ των πλέον φιλικών για το περιβάλλον σήμερα επιβατηγών με δεδομένο τον χαμηλό δείκτη εκπομπών άνθρακα ανά μεταφερόμενο άτομο ανά μίλι, εξηγούν οι ειδικοί. Να σημειωθεί ότι διαθέτουν και φωτοβολταϊκές μονάδες (solarpanels), που θα καλύπτουν τις ανάγκες φωτισμού και ηλεκτροδότησης των ξενοδοχειακών υπηρεσιών.
Ο Αργοσαρωνικός είναι μία από τις πιο προσοδοφόρες αγορές της ελληνικής ακτοπλοΐας, με δημοφιλείς προορισμούς όπως η Αίγινα, ο Πόρος, η Υδρα, το Πόρτο Χέλι και οι Σπέτσες, που έχουν μεγαλύτερη χρονικά σεζόν και κίνηση από ό,τι οι Κυκλάδες. Οι γραμμές εξυπηρετούν όχι μόνο μόνιμους κατοίκους και ταξιδιώτες, αλλά και πολύ μεγάλο αριθμό νοικοκυριών που έχουν εκεί εξοχικά.
Επιπλέον, λόγω της εγγύτητας με την Αττική, τυγχάνουν προορισμοί πρώτης επιλογής για αποδράσεις Σαββατοκύριακου. Οι γραμμές ξεκίνησαν να καλύπτονται με τα ταχύπλοα υδροπτέρυγα σοβιετικής κατασκευής (της κλάσης Μέτεορ) λίγο πριν εκπνεύσει η δεκαετία του ’70. Τα γνωστά σε όλους ιπτάμενα δελφίνια μετέφεραν τα τελευταία περίπου 45 χρόνια δεκάδες εκατομμύρια Ελληνες και ξένους επιβάτες στους αγαπημένους τους προορισμούς.
Σήμερα η θυγατρική της Attica, Hellenic Seaways (HSW), λειτουργεί τρία τέτοια δελφίνια, ενώ διαθέτει και ένα τέταρτο (που λειτουργεί ως αντικαταστάτης τους σε περίπτωση βλαβών). Επιπλέον δρομολογεί στον Αργοσαρωνικό και δύο καταμαράν, ένα μικρότερο και ένα μεγαλύτερο, που θα συνεχίσουν κανονικά την ενεργό υπηρεσία τους. Η Attica υπέγραψε τώρα συμφωνία με το ναυπηγείο Brodrene AA της Νορβηγίας για την κατασκευή τριών υπερσύγχρονων πλοίων τύπου Aero Catamaran. Το συνολικό κόστος της επένδυσης ανέρχεται σε 21 εκατομμύρια ευρώ και θα καλυφθεί από ίδια κεφάλαια και τραπεζικό δανεισμό. Η κατασκευή των τριών νέων πλοίων θα ξεκινήσει αμέσως μετά την υπογραφή της δανειακής σύμβασης, που πρόκειται να γίνει άμεσα, και η παράδοση και των τριών πλοίων αναμένεται εντός του πρώτου τετραμήνου του 2022.
Τα Aero Catamaran της HSW θα αναβαθμίσουν δραστικά τις προσφερόμενες υπηρεσίες στα περισσότερα από 3 εκατομμύρια επιβάτες που διακινούνται ετησίως στις γραμμές του Αργοσαρωνικού. Παράλληλα, με τη δρομολόγησή τους θα αυξηθεί η μεταφορική ικανότητα για τους προορισμούς του Αργοσαρωνικού και θα μειωθεί ο χρόνος ταξιδιού, κάνοντας τις γραμμές αυτές και τα συγκεκριμένα πλοία της HSW ακόμη πιο ανταγωνιστικά έναντι της οδικής μεταφοράς που επιλέγεται ευρέως για τους εν λόγω προορισμούς εξαιτίας της σχετικής εγγύτητας με την πρωτεύουσα.
Τα γερασμένα ιπτάμενα δελφίνια μπορούσαν να αναπτύξουν ταχύτητες 30-40 κόμβων, πλην όμως είναι ευαίσθητα στους κυματισμούς (γι’ αυτό και δεν έχουν ανοικτά καταστρώματα) και έτσι συνήθως πλέουν με οικονομική ταχύτητα 25-30 κόμβων. Τα νέα Aero Catamaran θα έχουν ταχύτητα 34 κόμβων, ολικό μήκος 36 μέτρα, πλάτος 9,7 μέτρα και μεταφορική ικανότητα 150 επιβατών, ενώ η εσωτερική διαρρύθμιση και γενικότερα ο σχεδιασμός τους στοχεύουν στο να προσφέρουν στον επιβάτη διακριτά υψηλότερου επιπέδου ανέσεις και υπηρεσίες, μεταξύ των οποίων ευρύχωροι χώροι ενδιαίτησης, ψηφιακές ευκολίες και συνεχής επικοινωνία κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, αποθήκευση αποσκευών πάνω από τα καθίσματα, αλλά και σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους, μέριμνα για τη διευκόλυνση επιβατών με περιορισμένη κινητικότητα, χώροι για τη μεταφορά ποδηλάτων και κατοικιδίων.
Υπόσχονται μια νέα εποχή για τον Αργοσαρωνικό, αλλά και νοσταλγία για τα θορυβώδη σοβιετικά Μέτεορ, που έφεραν πρώτα την ταχύτητα στην πλεύση στα ελληνικά νερά ήδη από το τελευταίο τέταρτο του προηγούμενου αιώνα.
Αναβάθμιση σε τρία στάδια
Η επένδυση αυτή της Attica και μάλιστα μεσούσης της κρίσης που έχει επιφέρει στον κλάδο η πανδημία, αποτελεί το δεύτερο βήμα στον σχεδιασμό τριών σταδίων που υλοποιεί για την αναβάθμιση του στόλου της και τη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις για πιο φιλικά στο περιβάλλον πλοία.
Το πρώτο αφορά την εγκατάσταση πλυντηρίδων (scrubbers) για τον περιορισμό των εκπομπών θείου στα μεγάλα της πλοία. Ηδη έχουν αναβαθμιστεί ένα Super Fast και δύο Blue Star, ενώ προχωρεί τώρα στην εγκατάσταση και σε ένα τρίτο με τα χρώματα της Blue Star.
Το τρίτο στάδιο, μετά και την παραλαβή των νέων ταχυπλόων, αφορά το μεσοπρόθεσμο επενδυτικό της πρόγραμμα για την απόκτηση πλοίων που θα είναι συμβατά με τις απαιτήσεις για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα κατά 50% έως το 2030 και κατά 100% έως το 2050. Οι εν λόγω ναυπηγήσεις, όμως, συνδέονται με την επίτευξη τεχνολογικής προόδου σε νέα καύσιμα και τύπους μηχανών που ακόμη δεν έχει επιτευχθεί, σημειώνουν πηγές της ναυτιλιακής βιομηχανίας.