Τα αμερικανικά και τα ισραηλινά UAV αποτελούν την ελληνική απάντηση στην αναδυόμενη απειλή των τουρκικών Bayraktar TB2 στο Αιγαίο, τη ΝΑ Μεσόγειο και τον Εβρο.
Η προμήθεια των 24 γαλλικών Rafale, η αναβάθμιση 84 F-16 σε επίπεδο Viper και η δρομολόγηση ένταξης στην Πολεμική Αεροπορία 20+20 μαχητικών αεροσκαφών F-35, η Ελλάδα αποκτά στον «αέρα» ηγετικό ρόλο. Οι ενισχύσεις στον αέρα δεν σταματούν εδώ.
Η Ελλάδα, θα ενισχυθεί και στον τομέα των drones και των Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών (Unmanned Aerial Vehicle – UAV) αποκτώντας αφενός τρία αμερικανικά UAV τύπου MQ-9 Reaper, αφετέρου συζητώντας με τους Ισραηλινούς την αγορά του πιο εξελιγμένου τύπου των Heron (χρησιμοποιούνται ήδη από τις Ενοπλες Δυνάμεις), Heron-TP, με δυνατότητα πραγματοποίησης και επιθετικών αποστολών αφού μπορούν να φέρουν και πυραύλους.
Σε μια προσπάθειά του να κλείσει το σχετικό «άνοιγμα της ψαλίδας» που υπάρχει στα συγκεκριμένα οπλικά συστήματα ανάμεσα στις ελληνικές και τις τουρκικές Ενοπλες Δυνάμεις, το υπουργείο Εθνικής Αμυνας εμφανίζεται να δαπανά σημαντικά ποσά προκειμένου να προλάβει την αναδυόμενη απειλή που αποτελούν για την ελληνική κυριαρχία στο Αιγαίο και τη ΝΑ Μεσόγειο τα τουρκικά drones. Παράλληλα, μια άλλη πτυχή της ενίσχυσης των Ενόπλων Δυνάμεων με Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη σχετίζεται με τη δημιουργία ενός κατάλληλου επιχειρησιακού περιβάλλοντος εν όψει της ένταξης των F-35 στο δυναμικό της Πολεμικής Αεροπορίς από το 2028, καθώς η φιλοσοφία που διέπει τη χρήση των συγκεκριμένων μαχητικών τα θέλει να πλαισιώνονται και να συνεργάζονται με συστήματα UAV και drones.
Προς αυτή την κατεύθυνση, ήδη από τις αρχές της εβδομάδας κατατέθηκε στην Επιτροπή Εξοπλιστικών της Βουλής το πρόγραμμα για την απόκτηση τριών UAV τύπου MQ-9 Reaper (στα ελληνικά «θεριστής»), με το συνολικό κόστος τους, μαζί με τους δύο επίγειους σταθμούς ελέγχου τους, να υπολογίζεται στα περίπου 340 εκατ. ευρώ. Τα συγκεκριμένα UAV μπορούν να παρακολουθούν τον «εχθρό» μεταδίδοντας σε πραγματικό χρόνο την εικόνα του πεδίου στα κέντρα επιχειρήσεων, να συλλέγουν πληροφορίες, αλλά και να συμμετέχουν σε επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης, έχοντας τη δυνατότητα να παραμένουν χωρίς ανεφοδιασμό στον αέρα έως και 48 ώρες και ακτίνα δράσης μέχρι την Κύπρο.
Aπρόσβλητα από τα όπλα
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Α/ΓΕΕΘΑ Κωνσταντίνος Φλώρος, κατά την κεκλεισμένων των θυρών ενημέρωση που έγινε την περασμένη Δευτέρα από την πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ προς τα μέλη της επιτροπής, επιχειρηματολόγησε υπέρ της απόκτησης των τριών MQ-9 τονίζοντας πως καλύπτουν σε υψηλό βαθμό τις ανάγκες επιτήρησης που έχει η χώρα. Τα χαρακτήρισε απαραίτητα προκειμένου να υπάρχει σε πραγματικό χρόνο επιχειρησιακή εικόνα, τόσο στο Αιγαίο όσο και σε μεγάλο μέρος της Μεσογείου, αναφορικά με τις κινήσεις του αντιπάλου.
Τόνισε δε πως η ευρεία χρήση τους μειώνει σημαντικά το κόστος επιτήρησης των συνόρων μας και όχι μόνο, αφού πλέον δεν θα απαιτείται να σηκωθεί αεροσκάφος ή να σταλεί πλοίο προκειμένου να υπάρχει εικόνα από περιοχές όπου ο αντίπαλος διατηρεί ή στέλνει δυνάμεις. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, όπως παρατήρησε ο Α/ΓΕΕΘΑ, τα MQ-9 θα έχουν αμυντικό χαρακτήρα, αφού δεν φέρουν φορείς πυραύλων, αλλά από την άλλη θα μπορούν να πετούν σε μεγάλο ύψος, άνω των 40.000 ποδών, γεγονός που τα καθιστά απρόσβλητα από τα όπλα του αντιπάλου, ενώ θα διαθέτουν αυξημένες δυνατότητες απόκτησης πληροφορίας, αποστολής εικόνας του πεδίου και ηλεκτρονικού πολέμου. Την ίδια στιγμή, το ΥΠΕΘΑ εμφανίζεται να είναι σε προχωρημένες συζητήσεις με το Ισραήλ για την προμήθεια UAV τύπου Heron-TP, αλλά και για την ανάπτυξη μιας anti-drone ομπρέλας πάνω από τα ελληνικά νησιά και τον Εβρο.
Να σημειώσουμε ότι τα συστήματα που συνθέτουν την εν λόγω ομπρέλα έχουν τη δυνατότητα να παραπλανούν τα εχθρικά UAV, να παρεμβάλλονται στο σύστημα διεύθυνσής τους και να τα αποπροσανατολίζουν, είτε ακόμη και να τα χακάρουν αποκτώντας τον έλεγχό τους. Στο πλαίσιο αυτό, μόνο τυχαία δεν ήταν η συνάντηση που είχε την περασμένη Τετάρτη στο γραφείο του ο Α/ΓΕΕΘΑ κ. Φλώρος με τους εκπροσώπους των ισραηλινών εταιρειών Rafael Advanced Defense Systems Ltd και Aeronautics Group, οι οποίες παράγουν τα συγκεκριμένα συστήματα.
Η Πολεμική Αεροπορία, άλλωστε, έχει αποκτήσει σημαντική εμπειρία πάνω στη χρήση των Heron, τα οποία έχει υπενοικιάσει για τρία χρόνια από το Ισραήλ και εδώ και περίπου έναν χρόνο επιχειρούν από τη Σκύρο. Τα συγκεκριμένα UAV χρησιμοποιούνται κατά κόρον σε αποστολές ISR (Intelligence-Surveillance-Reconnaissance), συλλογής πληροφοριών, επιτήρησης και αναγνώρισης, δίνοντας τη δυνατότητα ελέγχου του ελληνικού αρχιπελάγους όχι μόνο σε επίπεδο Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά και βελτίωσης της φύλαξης των συνόρων και επιπλέον αποτελεσματικότητας σε αποστολές έρευνας και διάσωσης από το Λιμενικό. Αναπτύσσουν δε ταχύτητα που ξεπερνά τα 200 χλμ., έχοντας τη δυνατότητα να πετούν συνεχώς έως και 52 ώρες, σε ύψος 35.000 ποδών, με τη «ματιά τους» να εκτείνεται ακόμη και πέρα από τα 30 μίλια.