Οι συνέπειες της προδοσίας του Τσίπρα για τη Μακεδονία είναι πολλαπλές και θα τις πληρώσουμε ακριβά. Κοινή επιτροπή ήδη εργάζεται σε σχέση με τις αλλαγές στα βιβλία που πρέπει να γίνουν στα βιβλία.
Αλλαγή στα βιβλία της Ιστορίας της Ελλάδας και των Σκοπίων προωθείται μετά τη συμφωνία των Πρεσπών. Σύμφωνα με τη συμφωνία Τσίπρα-Ζάεφ, οι δύο χώρες πρέπει να προχωρήσουν στη συγκρότηση διεπιστημονικής επιτροπής, η οποία θα εξετάσει τα σχολικά βιβλία και το περιεχόμενό τους, ενώ ήδη κοινή επιτροπή εργάζεται σε σχέση με τις αλλαγές στα βιβλία που πρέπει να γίνουν στα σχολικά βιβλία Ιστορίας Ελλάδας και Αλβανίας.
Σύμφωνα με το άρθρο 8 παρ. 5 της συμφωνίας των Πρεσπών, η διεπιστημονική επιτροπή εμπειρογνωμόνων θα έχει τη δυνατότητα να αναθεωρήσει οποιαδήποτε σχολικά εγχειρίδια, και βοηθητικό υλικό όπως χάρτες, ιστορικούς άτλαντες, οδηγούς διδασκαλίας που χρησιμοποιούνται από τις δύο χώρες. Συγκεκριμένα το άρθρο προβλέπει ότι: «Εντός ενός μηνός από τη θέση σε ισχύ της παρούσης Συμφωνίας, τα Μέρη θα συγκροτήσουν με ανταλλαγή διπλωματικών διακοινώσεων, στη βάση της ισότητας, μια Κοινή Διεπιστημονική Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων σε ιστορικά, αρχαιολογικά και εκπαιδευτικά θέματα, για να εξετάσει την αντικειμενική επιστημονική ερμηνεία των ιστορικών γεγονότων βασισμένη σε αυθεντικές, στοιχειοθετημένες και επιστημονικά στέρεες ιστορικές πηγές και αρχαιολογικά ευρήματα. Οι εργασίες της Επιτροπής θα τελούν υπό την επίβλεψη των Υπουργείων Εξωτερικών των Μερών σε συνεργασία με άλλες αρμόδιες εθνικές αρχές. Η Επιτροπή θα εξετάσει και, εφόσον θεωρήσει κατάλληλο, θα αναθεωρήσει οιαδήποτε σχολικά εγχειρίδια και βοηθητικό σχολικό υλικό, όπως χάρτες, ιστορικούς άτλαντες, οδηγούς διδασκαλίας που χρησιμοποιούνται σε έκαστο από τα Μέρη, σύμφωνα με τις αρχές και τους σκοπούς της ΟΥΝΕΣΚΟ και του Συμβουλίου της Ευρώπης. Για το σκοπό αυτό, η Επιτροπή θα θέσει συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, ώστε να διασφαλισθεί ότι σε έκαστο από τα Μέρη κανένα σχολικό εγχειρίδιο ή βοηθητικό σχολικό υλικό σε χρήση τη χρονιά μετά την υπογραφή της παρούσης Συμφωνίας δεν περιέχει αλυτρωτικές/αναθεωρητικές αναφορές. Η Επιτροπή επίσης θα εξετάσει οιασδήποτε νέες εκδόσεις σχολικών εγχειριδίων και βοηθητικού σχολικού υλικού όπως προβλέπεται σε αυτό το άρθρο. Η Επιτροπή θα συνεδριάζει τακτικά, τουλάχιστον δύο φορές ετησίως, και θα υποβάλει μια Ετήσια Εκθεση για τις δραστηριότητες και τις συστάσεις της προκειμένου να εγκριθούν από το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας, όπως αυτό θα συσταθεί κατ’ εφαρμογήν του άρθρου 12».
Μία άλλη επιτροπή, κοινή επιτροπή Ελλάδας-Αλβανίας ασχολήθηκε με τα αλβανικά σχολικά εγχειρίδια της Ιστορίας, Γεωγραφίας αλλά και Λογοτεχνίας. Στην Αθήνα πραγματοποιήθηκε συνάντηση στο υπουργείο Παιδείας, σε συνέχεια των συζητήσεων που είχαν γίνει τον περασμένο Ιανουάριο στα Τίρανα, καθώς η ελληνική πλευρά έκρινε προβληματικά σημεία από τα σχολικά βιβλία της Αλβανίας.
Τo ζήτημα της Τσαμουριάς, το οποίο έφερε στο φως της δημοσιότητας ο παραιτηθείς υφυπουργός Παιδείας, Κ. Ζουράρις, αποτελεί θέμα ερώτησης που κατέθεσε στη Βουλή ο ανεξάρτητος βουλευτής Χάρης Θεοχάρης.” Παρά τις διακρατικές συμφωνίες τα αλβανικά σχολικά βιβλία παρουσιάζουν την Τσαμουριά να εκτείνεται γεωγραφικά από τη Θήβα μέχρι και την Πρέβεζα. Στη βάση αυτή το ελληνικό υπουργείο Παιδείας προέβη σε προτεινόμενες αλλαγές των στοιχείων που προσβάλλουν, ωστόσο, παρά την έλευση τριμήνου, η αλβανική πλευρά δεν έστειλε όπως είχε δεσμευτεί τα δείγματα βιβλίων με τις αλλαγές” είχε επισημανθεί από τον πρώην υφυπουργό Παιδείας.
Ο Χ. Θεοχάρης είχε καταθέσει πριν από μερικούς μήνες ερώτηση προς τον υπουργό Εξωτερικών, Νίκο Κοτζιά και τον υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου, σημειώνοντας ότι βάσει δηλώσεων του παραιτηθέντος υφυπουργού Παιδείας Κώστα Ζουράρι, τα αλβανικά βιβλία παρουσιάζουν την Τσαμουριά να εκτείνεται γεωγραφικά στη Θήβα και την Πρέβεζα. Το πρόβλημα εστιάζει στα βιβλία της Γ’ Γυμνασίου και της Γ’ Λυκείου, όπου αποτυπώνονται τα παραπάνω ακόμα και σε χάρτες.
Η ελληνική πλευρά είχε θέσει το θέμα στην προηγούμενη συνάντηση, εστιάζοντας στα βιβλία της Γεωγραφίας και της Ιστορίας και οι συζητήσεις συνεχίστηκαν χθες. Το υπουργείο Παιδείας σχολίασε μετά το τέλος της συνάντησης ότι οι συζητήσεις έγιναν σε πολύ καλό κλίμα, χωρίς να γνωστοποιήσει την πορεία τους.
Ο υπουργός Εξωτερικών, Νίκος Κοτζιάς, απαντώντας στην ερώτηση σημείωσε: «Η ελληνική πλευρά επέμεινε σε απάλειψη της απαράδεκτης και προσβλητικής για τη χώρα μας ενότητας “Aλβανικές περιοχές στην Ελλάδα” καθώς και αναφορών και/ή χαρτών στους οποίους ελληνικές γεωγραφικές περιοχές εμφανίζονται ως “Τσαμουριά” και οι οποίες καταδεικνύουν, δυστυχώς, ότι το αλβανικό κράτος παραμένει εγκλωβισμένο σε αναχρονιστικές εθνικιστικές και μεγαλοϊδεατικές αντιλήψεις, επιζήμιες και επικίνδυνες πρωτίστων για την ίδια την Αλβανία».
Η αλβανική πλευρά δεν είχε αποδεχθεί στη συνεδρίαση της Μεικτής Επιτροπής, τον περασμένο Φεβρουάριο, να συζητηθούν τα προβληματικά, όπως τα χαρακτηρίζε το υπουργείο Εξωτερικών, σχολικά βιβλία της Ιστορίας και της Γεωγραφίας.
Πριν από τη συμφωνία των Πρεσπών η ίδια πολιτική, της σύστασης διμερούς κοινής επιτροπής, έχει προταθεί από την ελληνική πλευρά και στην περίπτωση της ΠΓΔΜ. «Δυστυχώς και η ΠΓΔΜ, πέραν την Αλβανίας, έχει ενστερνιστεί και αναπαράγει έναν καινοφανή ιστορικό αναθεωρητισμό, ξένο στην ευρωπαϊκή, ιστορική και πολιτισμική κουλτούρα. Το περιεχόμενο των σχολικών βιβλίων της ΠΓΔΜ είναι σε πολλά σημεία σαφώς προβληματικό και αυτό αφορά και τα χωρία τους για το ρόλο και τη δράση του αλβανόφωνου στοιχείου στην περιοχή κατά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο», είχε δηλώσει σχετικά ο Ν. Κοτζιάς.