Το «φιλί της ζωής» στα γαλλικά αεροσκάφη και στην Πολεμική Αεροπορία
Η μάχη με το «θηρίο» τόσο της ελληνικής όσο και της γαλλικής γραφειοκρατίας φαίνεται ότι κερδίζεται μέρα με τη μέρα για να ανοίξει η ροή ανταλλακτικών τα οποία τόσο έχουν ανάγκη τα Mirage της Πολεμικής μας Αεροπορίας. Απομένει η μετάφραση της συμφωνίας που επιτεύχθηκε με τις γαλλικές εταιρείες, από τα αγγλικά σε ελληνικά και γαλλικά. Στο αγγλικό κείμενο, πάντως, και οι δύο πλευρές έχουν συμφωνήσει στο 100%.
Τις επόμενες εβδομάδες η συμφωνία έρχεται προς ψήφιση στη Βουλή (κάτι που αναμένονταν στα μέσα Σεπτεμβρίου) και έως τις αρχές του 2020 τα πρώτα ανταλλακτικά θα αρχίσουν να αποστέλλονται στις πολεμικές μοίρες για να πιάσουν δουλειά οι μηχανικοί. Όπως εκτιμούν ακόμα και μέσα στο πρώτο εξάμηνο του νέου χρόνου οι διαθεσιμότητες των γαλλικών αεροσκαφών θα αυξηθούν κατακόρυφα.
Χαρακτηριστικό του «Γολγοθά» είναι ότι οι πρώτες συζητήσεις για την υποστήριξη των «δίλιτρων» άρχισαν το 2007 ενώ τα χρήματα που αγγίζουν τα 140 εκατ. ευρώ είχαν εξασφαλιστεί από το 2014. Ακολούθησε μαραθώνιος, ασφυκτικές πιέσεις ακόμα και παρέμβαση σε ανώτατο πολιτικό επίπεδο με τον πρωθυπουργό να θέτει μεταξύ άλλων το ζήτημα στον πρόεδρο Μακρόν. Ήδη, πάντως, οι Γάλλοι κατά τη διάρκεια των συζητήσεων είχαν σοκάρει τους Έλληνες επιτελείς όταν απάντησαν σε σχετικό αίτημα ότι για να αναβαθμίσουν ένα Mirage χρειάζονται ακόμα και 18 χρόνια!
Το εντυπωσιακό είναι ότι τα ελληνικά Mirage έχουν «γράψει» στον αέρα περισσότερες ώρες ακόμα και από τα αντίστοιχα της γαλλικής πολεμικής αεροπορίας, η οποία πρέπει να σημειώσουμε ότι σε διαθεσιμότητες Mirage βρίσκεται ίσως στο πλέον ιστορικό χαμηλό της. Οι παρατηρήσεις και τα ευρήματα των Ελλήνων μηχανικών προηγούνται των Γάλλων συναδέλφων τους και αποστέλλονται πρώτα για ενημέρωση στις Γαλλικές εταιρίες.
Άλλαξαν τις ισορροπίες στο Αιγαίο
Όταν το 1988 άρχισαν να φτάνουν στην 114 Πτέρυγα Μάχης στην Τανάγρα τα πρώτα γαλλικά Μirage από την παραγγελία των συνολικά 40 μαχητικών, προκάλεσαν τεράστιο πονοκέφαλο στην τουρκική πολεμική αεροπορία. Είχε να αντιμετωπίσει ένα άγνωστο αεροσκάφος το οποίο όπως αποδείχθηκε «έκανε τη διαφορά» στην εναέρια μάχη πάνω από το Αρχιπέλαγος.
Δώδεκα χρόνια αργότερα, η ανησυχία των γειτόνων μετατράπηκε σε εφιάλτη με την απόκτηση από την Πολεμική μας Αεροπορία της αναβαθμισμένης έκδοσης 2000-5 mk II. Aγοράστηκαν 15 τέτοια Mirage και αναβαθμίστηκαν ακόμη 10 από τα ήδη υπάρχοντα.
Με τους άριστα εκπαιδευμένους Έλληνες πιλότους στα κόκπιτ, τα γαλλικά «δίλιτρα» κυριαρχούν κατά κράτος έναντι των τουρκικών στο Αιγαίο, ειδικά στις «κλειστές» αερομαχίες εξαιτίας της αεροδυναμικής που προσδίδει στο μαχητικό το σχήμα Δστις πτέρυγές του.
Κάθε φορά που οι πιλότοι από τον «Θησέα» και το «Γεράκι», τις μοίρες παντός καιρού 331 και 332 βγαίνουν, όχι μόνο στο Αιγαίο αλλά και στα πιο απαιτητικά σχολεία του ΝΑΤΟ, τα Mirage δείχνουν τα «δόντια» τους.
Τα «φονικά» στρατηγικά όπλα των «δίλιτρων» στη ελληνική φαρέτρα.
Όμως το πιο μεγάλο πλεονέκτημα των «Δελταπτέρυγων» δεν είναι άλλο από το γεγονός ότι μεταφέρουν δύο στρατηγικά όπλα τα οποία μπορούν να επιφέρουν καταστροφικά πλήγματα στις εχθρικές δυνάμεις.
Είναι οι στρατηγικοί πύραυλοι μεγάλης εμβέλειας SCALP EG, με βεληνεκές που ξεπερνά σύμφωνα με ανεπίσημες πληροφορίες τα 500 χλμ, ικανοί να πλήξουν κάθε στόχο στην επιφάνεια με δυνατότητα να τρυπήσουν σκυρόδεμα πάχους 6 μέτρων και ακρίβεια 2 μέτρων!
Το δεύτερο φονικό όπλο των Mirage είναι τα βλήματα ναυτικής κρούσης αέρος-επιφανείας EXOCET AM39 με βεληνεκές έως και 70 χλμ και δυνατότητα να προσεγγίζουν το πλοίο-στόχο σε χαμηλό ύψος ακόμα και μόλις 3 μέτρων από τη θάλασσα καθιστώντας εξαιρετικά δύσκολη την αντιμετώπισή τους.
Κανέναν από αυτούς τους δύο τύπους πυραύλων δεν διαθέτει το τουρκικό οπλοστάσιο και ποτέ η Γαλλία δεν δέχτηκε ν’ αποδεσμεύσει τέτοια όπλα προς την Άγκυρα, παρά τις παρατεταμένες οχλήσεις αλλά και τις ασφυκτικές διπλωματικές πιέσεις Τούρκων αξιωματούχων.