Ήδη το Ναυτικό Επιτελείο μελετά αναλυτικά και τις δύο προτάσεις για τις κορβέτες
Στα χέρια του Ναυτικού Επιτελείου βρίσκονται από τα τέλη της εβδομάδας που πέρασε οι τελικές προτάσεις των δύο ‘’μνηστήρων’’ που διεκδικούν το πρόγραμμα των κορβετών.
Τόσο η Γαλλική Naval Group όσο και η Ιταλική Fincantieri κατέθεσαν τους φακέλους με τις προτάσεις τους που αφορούν τις κορβέτες Gowind 2800 HN και FcX 30 HN(Doha). Οι πολυσέλιδες ογκώδεις προτάσεις αναμένεται τις επόμενες ημέρες να τεθούν στο ‘’μικροσκόπιο’’ των Επιτελών του Πολεμικού Ναυτικού και να εξεταστούν έως και την τελευταία λεπτομέρεια σε όλες τις παραμέτρους τους. Από την διαμόρφωση των πλοίων που αφορά οπλικά συστήματα, αισθητήρες και ηλεκτρονικά, την υποστήριξη, το χρονοδιάγραμμα παράδοσης και όλα τα οικονομικά στοιχεία κάθε πρότασης.
Η εξονυχιστική μελέτη σχετικά με τις κορβέτες ενδέχεται να συνοδευτεί και από συμπληρωματικές επαφές με τις δύο εταιρείες για περαιτέρω πληροφορίες όπου υπάρχουν είτε κενά είτε ενστάσεις. Το επόμενο βήμα για το Ναυτικό Επιτελείο θα είναι η δημιουργία ενός συγκριτικού πίνακα μεταξύ των δύο προτάσεων ο οποίος θα αφορά όλα τα στοιχεία και παραμέτρους προκειμένου να οι προτάσεις να «συμπυκνωθούν»και ξεκαθαριστεί απόλυτα αν και που υπερτερεί κάθε πλοίο.
Θα ακολουθήσει αναλυτική ενημέρωση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας με το επόμενο και πλέον κρίσιμο ραντεβού να είναι αυτό με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Εκεί οι Επιτελείς του Στόλου θα παρουσιάσουν τις δύο προτάσεις αλλά και την δική τους εισήγηση που θα απαντά στο ερώτημα ποιο από τα δύο πλοία βρίσκεται στην κορυφή έπειτα από την ‘’ακτινογραφία’’ που θα έχει προηγηθεί. Το γεγονός πάντως ότι Gowind και Doha καλύπτουν πλήρως τις απαιτήσεις του Στόλου ισχυροποιεί την εκτίμηση ότι η τελική απόφαση που θα πάρει ο πρωθυπουργός θα έχει ως βασικό κριτήριο το γεωστρατηγικό στίγμα της συμφωνίας. Και αυτό θα καθοριστεί από τις επαφές που αναμένεται να γίνουν το επόμενο διάστημα με το Παρίσι και τη Ρώμη σε ανώτατο επίπεδο.
Ήδη πάντως το Ναυτικό Επιτελείο μελετά αναλυτικά και τις δύο προτάσεις αφού στόχος είναι το συντομότερο να προχωρήσει το πρόγραμμα.Όπως είναι φυσικό στο επίκεντρο των Στελεχών του Στόλου θα βρεθεί αρχικά η διαμόρφωση των δύο πλοίων με το καίριο ερώτημα να είναι αν στη σύγκριση υπερτερεί κάποιο από την Gowind ή την Doha.
Οι πρώτες πληροφορίες αναφέρουν ότι και οι δύο προτάσεις χαρακτηρίζονται ολοκληρωμένες με τα δύο πλοία να διαθέτουν ίδια ή ανάλογα οπλικά συστήματα, αισθητήρες και ηλεκτρονικά αλλά και στις μηχανολογικές παραμέτρους αναφέρεται ισορροπία. Η ομοιογένεια της Gowind με τις φρεγάτες FDI αποτελεί πλεονέκτημα της Γαλλικής πρότασης με τους Ιταλούς να υπερτερούν στο εκτόπισμα του πλοίου το οποίο δίνει δυνατότητα για περαιτέρω εκσυγχρονισμό στο μέλλον.
Και δύο ‘’μνηστήρες’’ προτείνουν σύμφωνα με πληροφορίες ‘’πακέτο’’ τριών κορβετών με την πρώτη να κατασκευάζεται εκτός Ελλάδας ενώ οι υπόλοιπες δύο σε Ελληνικά ναυπηγεία. Η Naval Group φέρεται να έχει ήδη συμφωνήσει με τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά ενώ η Ιταλική Fincantieri θα ‘’χτίσει’’ τις κορβέτες στα ναυπηγεία της Ελευσίνας όπου σύμφωνα με το σχέδιο εξυγίανσης θα αποτελέσει μέρος του επενδυτικού σχήματος.
Oι Γάλλοι με την εμπειρία της διαπραγμάτευσης για τις φρεγάτες κατέθεσαν μια απόλυτα ολοκληρωμένη και πολύ αναλυτική πρόταση με λεπτομερή στοιχεία για το σύνολο του προγράμματος. Και με μοναδικό σημείο στο οποίο το Ναυτικό Επιτελείο δείχνει να έχει ενστάσεις αυτό που αφορά την υποστήριξη των πλοίων. Επιπλέον οι Γάλλοι τονίζουν ότι έχουν ήδη διασφαλίσει συμμετοχή 30% της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας. Η Ιταλική πρόταση φέρεται να είναι λιγότερο αναλυτική ειδικά στο ζήτημα κόστους των οπλικών συστημάτων που προτείνει η Fincantieri.
Η παράδοση του πρώτου πλοίου έπειτα από τις υπογραφές υπολογίζεται από τη Naval Group στους 30 μήνες ενώ για τους Ιταλούς στους 36. Με το συνολικό κόστος και των δύο προτάσεων να προσεγγίζει το 1.7 δις. Στην κρίσιμη παράμετρο του χρονοδιαγράμματος αποπληρωμής και οι δύο προτάσεις βρίσκονται περίπου στα 10 χρόνια.