Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του κυβερνητικού προγράμματος για την ηλεκτροκίνηση στη χώρα μας το βλέμμα όλων στράφηκε χωρίς καμία αμφιβολία προς το παράξενο αυτοκίνητο πολύ μικρών διαστάσεων που βρισκόταν δίπλα στον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη.
Το αυτοκίνητο αυτό, το Enfield 8000 (Ε8000), θεωρείται το πρώτο παγκοσμίως ηλεκτρικό αυτοκίνητο που μπήκε σε παραγωγή.
Το εντυπωσιακό της υπόθεσης είναι ότι το ηλεκτρικό αυτό αυτοκίνητο είχε κατασκευαστεί πριν από σαράντα χρόνια στην Ελλάδα, και μάλιστα στη Σύρο.
Το ιστορικό της κατασκευής του
Η Enfield Automotive, που είχε ως έδρα της το Isle of Wight της Βρετανίας, εξασφάλισε ένα σημαντικό συμβόλαιο για την παραγωγή 100 περίπου αυτοκινήτων.
Λίγο πριν ξεκινήσει η διαδικασία παραγωγής, ο ιδιοκτήτης της εταιρείας, ο εφοπλιστής Γιάννης Γουλανδρής, αποφάσισε να μεταφέρει το εργοστάσιο στη Σύρο.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του
Το διθέσιο Ε8000, με μήκος μόλις 2,7 μ. και πολύ μικρό κύκλο περιστροφής, διέθετε ηλεκτρικό κινητήρα 8,2 ίππων, είχε αυτονομία 110-130 χιλιομέτρων ανάλογα με τη διαμόρφωση του εδάφους και μπορούσε να αναπτύξει τελική ταχύτητα 80 χιλιομέτρων.
Το πλαίσιό του ήταν αλουμινένιο, ενώ διέθετε δερμάτινο σαλόνι.
Σχεδιαστές του Ε8000, που είχε βάρος 965 κιλών (μαζί με τις βαρύτατες μπαταρίες του), ήταν ο John Samuel, ο John Acroyd και ο Κωνσταντίνος Αδρακτάς, πρόεδρος και τεχνικός διευθυντής της Enfield.
Στον εξοπλισμό του περιλαμβανόταν το θερμαινόμενο παρμπρίζ, όχι όμως και η θέρμανση.
Το πισωκίνητο Ε8000 δεν είχε κιβώτιο ταχυτήτων, ενώ η όπισθεν έμπαινε με το πάτημα ενός κουμπιού.
Ο φορτιστής του οχήματος συνδεόταν στο ηλεκτρικό δίκτυο (για τη φόρτιση απαιτούνταν 6 ώρες)
.
Πού κυκλοφόρησε και πόσο στοίχιζε
Κυκλοφόρησαν δύο εκδόσεις του Ε8000: Bicini και Μiner.
Το αυτοκίνητο ήταν διαθέσιμο σε πορτοκαλί, κόκκινο, λευκό και κίτρινο.
Συνολικά κατασκευάστηκαν 123 αυτοκίνητα, που σήμερα θεωρούνται συλλεκτικά.
Το κόστος για την απόκτηση του Ε8000 ήταν 2.808 λίρες Αγγλίας (1975), ενώ ήταν εγκεκριμένο από το Ηνωμένο Βασίλειο για την κυκλοφορία του.
Όλα τα Ε8000 προωθήθηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Στην Ελλάδα η όλη ιδέα κόλλησε στα γρανάζια της γραφειοκρατίας επί χούντας και εγκαταλείφθηκε οριστικά κατά τη διάρκεια της μεταπολίτευσης.
Το Ε8000 δεν έλαβε ποτέ έγκριση για την κυκλοφορία του στη χώρα μας εξαιτίας των πολιτικών πιέσεων που ασκήθηκαν, αλλά και των προβλημάτων που υπήρχαν ως προς τον τρόπο φορολόγησής του. Ιδού και ολόγος που το PONY ακόμα δεν έχει μπει στην παραγωγή και δεν έχουμε ακόμα αυτοκινητοπβιομηχανία, αν και η ΕΛΒΟ έχει σχέδια αυτοκινήτων όπως ο Aletes και άλλα…
Αυτή η ολογωρία και το σκύψιμο του κεφαλιού, στις μεγάλες εταιρείες και αλλού πρέπει επιτέλους να τελειώσει και Ελληνικά χέρια να δουλέψουν και να “βγάλουν” στην αγορά Ελληνικά Αυτοκίνητα. Τώρα είναι η ευκαιρία !.