Πέμπτη, 21 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΟΙΚΟΝΟΜΙΑΑκρίβεια: Έλεγχος σε 2.500 προϊόντα - Σε αύξηση της λίστας των κωδικών...

Ακρίβεια: Έλεγχος σε 2.500 προϊόντα – Σε αύξηση της λίστας των κωδικών με έκπτωση προχωρά το υπουργείο Ανάπτυξης

Σύμφωνα με την Ενωση Σουπερμάρκετ Ελλάδος, ο προαιρετικός χαρακτήρας αυτού του μέτρου κατά της ακρίβειας και η περιορισμένη διάρκειά του το καθιστούν περισσότερο βιώσιμο – Ποια άλλα μέτρα εξετάζονται

Παρά την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, η κυβέρνηση συνεχίζει με αμείωτη ένταση τον πόλεμο κατά της ακρίβειας. Οι δηλώσεις του αρμόδιου υπουργού Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκου, για διατήρηση του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους και μετά την 31η Δεκεμβρίου 2024, αλλά και οι μαζικοί έλεγχοι τιμών που διεξάγονται στα προϊόντα του καλαθιού δείχνουν ότι το θέμα παραμένει ψηλά στην ατζέντα τόσο της κυβέρνησης όσο και του υπουργείου.

Τα μέτρα της κυβέρνησης κατά της ακρίβειας

Ναι μεν ο πληθωρισμός υποχώρησε σημαντικά, αλλά δεν εξαλείφθηκε. Παραμένει υψηλότερος από εκείνον της ευρωζώνης, κινούμενος στο 3%, όταν στην ευρωζώνη έχει μειωθεί κάτω από το 2%. Το κυριότερο είναι ότι δεν έχει εξαλειφθεί η ακρίβεια. Πλέον, το συνολικό καλάθι του καταναλωτή είναι ακριβότερο κατά 20% σε σχέση με το καλοκαίρι του 2021, ενώ το ειδικότερο καλάθι, που αφορά στα τρόφιμα μέσα στην ίδια περίοδο, έχει ανατιμηθεί κατά 32%. Aν μάλιστα ληφθεί υπόψη ότι η πραγματική αύξηση μισθών τα τελευταία 3-4 χρόνια ήταν στο επίπεδο του 17%, δικαίως η μεσαία και οι προς τα κάτω τάξεις δυσανασχετούν με τις τιμές στα σουπερμάρκετ, στις αντλίες καυσίμων, στα δίκτυα παροχής ενέργειας κ.ο.κ.

Δικαίως επομένως η κυβέρνηση συνεχίζει τον πόλεμο των τιμών. Και στο πλαίσιο αυτό χρησιμοποιεί και το μαστίγιο και το καρότο. Το νέο μέτρο της μείωσης τιμών σε ορισμένους κωδικούς προϊόντων για τουλάχιστον ένα δίμηνο, που ανακοινώθηκε πρόσφατα, μπορεί να λειτουργήσει. Το μέτρο αυτό δεν έχει χαρακτήρα ρύθμισης, αλλά συνιστά την «προσφορά» της πλευράς της βιομηχανίας και του εμπορίου. Το υπουργείο Ανάπτυξης έπεισε τους επιχειρηματίες που προμηθεύουν τρόφιμα και άλλα προϊόντα καθημερινής χρήσης σε αλυσίδες λιανικής να μειώσουν τις τιμές σε ορισμένα προϊόντα τους.

Οι επιχειρηματίες ανταποκρίθηκαν και η πρώτη λίστα περιέλαβε 123 κωδικούς, οι οποίοι αφορούν 32 διακριτά προϊόντα, που προσφέρονται σε διαφορετικές συσκευασίες, με έκπτωση έως 15%. Στόχος είναι η λίστα αυτή, που περιλαμβάνει κυρίως προϊόντα προσωπικής φροντίδας και συσκευασμένα τρόφιμα, να διευρυνθεί και να φτάσει τους 600 κωδικούς. Τη μείωση της τιμής μοιράζονται οι παραγωγοί/προμηθευτές των προϊόντων και οι αλυσίδες λιανικής. Η μεγάλη έκπτωση παρέχεται από τους παραγωγούς/προμηθευτές και η μικρότερη έκπτωση από τους λιανοπωλητές. Για να ενταχθεί ένας κωδικός στη λίστα, θα πρέπει ο παραγωγός/προμηθευτής του να κάνει έκπτωση τιμής τουλάχιστον 5% για διάστημα δύο μηνών. Στην έκπτωση αυτή θα πρέπει να προστεθεί η έκπτωση του λιανεμπόρου, η οποία κατά κανόνα είναι 1% έως 3% για το ίδιο χρονικό διάστημα που έχει ορίσει ο παραγωγός/ προμηθευτής.

Ενωση Σουπερμάρκετ Ελλάδος: Πιο βιώσιμο το μέτρο με τη λίστα 123 κωδικών

Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή της Ενωσης Σουπερμάρκετ Ελλάδος (ΕΣΕ), Απόστολο Πεταλά, ο προαιρετικός χαρακτήρας του μέτρου και η περιορισμένη διάρκειά του το καθιστούν περισσότερο βιώσιμο από το προηγούμενο της «μόνιμης μείωσης 5%», η οποία είχε νομοθετικό χαρακτήρα και εξάμηνη διάρκεια. Σύμφωνα με τον κ. Πεταλά, η εξάμηνη διάρκεια είναι πολύ μεγάλη για να δεσμευθεί η τιμή ενός προϊόντος.

Αν και ξεκίνησε ως ένα προσωρινό μέτρο για την αντιμετώπιση της αισχροκέρδειας κατά την περίοδο της πανδημικής κρίσης, εντούτοις, με αφορμή την ενεργειακή και στη συνέχεια την πληθωριστική κρίση, ο περιορισμός του πλαφόν κέρδους κλείνει στις αρχές του 2025 τα τρία και πάει στα τέσσερα χρόνια. Και σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, το μέτρο θα ισχύσει τουλάχιστον για το α’ εξάμηνο του 2025 και μετά βλέπουμε. Αυτό ξεκαθάρισε ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, ο οποίος μάλιστα ανακοίνωσε ότι τους τελευταίους μήνες διεξάγεται έλεγχος σε 2.500 κωδικούς προϊόντων αναφορικά με την ενδεχόμενη ή μη παραβίαση του πλαφόν του περιθωρίου κέρδους.

Οι ελεγχόμενοι κωδικοί αφορούν στα προϊόντα του «καλαθιού του νοικοκυριού», όμως ο έλεγχος που διεξάγεται δεν αφορά αποκλειστικά τις αλυσίδες λιανικής (σουπερμάρκετ κ.λπ.), αλλά και τους προμηθευτές τους. Ετσι, τα αποτελέσματα αργούν.

Η ηγεσία του υπουργείου φέρεται να εξετάζει και άλλα μέτρα, π.χ. στο πλαίσιο των προσφορών των σουπερμάρκετ. Πάντως, από τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. και της Eurostat φαίνεται ότι οι παρεμβάσεις της κυβέρνησης μικρή επίπτωση έχουν στον πληθωρισμό. Μάλιστα, ο πληθωρισμός στην Ελλάδα κατά τη φετινή χρονιά είναι σημαντικά υψηλότερος εκείνου της ευρωζώνης (π.χ. Σεπτ. 2024, Ελλάδα 3,1%, ευρωζώνη 1,7%).

RELATED ARTICLES
- Advertisment -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Recent Comments