Κυριακή 6 Αυγούστου και είναι μεγάλη γιορτή, καθώς η Εκκλησία μας γιορτάζει τη Μεταμόρφωση του Σωτήρος
Το Γεγονός
Όπως αναφέρεται στην Καινή Διαθήκη ( Ευγγέλια Ματθαίου ιζ’ 1-13, Μάρκου θ’ 2-12, Λουκά θ’ 28-36), ο Χριστός πήρε μαζί του τους μαθητές του Πέτρο, Ιάκωβο και Ιωάννη και ανέβηκαν μαζί στο όροςΘαβώρ της Γαλιλαίας, για να προσευχηθούν. Οι τρεις μαθητές Του, κουρασμένοι από τη δύσκολη ανάβαση στο βουνό, κάθισαν να ξεκουραστούν κι έπεσαν σε βαθύ ύπνο.
Όταν ξύπνησαν, αντίκρισαν ένα απροσδόκητο και εξαίσιο θέαμα. Το πρόσωπο του Κυρίου άστραφτε σαν τον ήλιο και τα ενδύματά του ήταν λευκά σαν το χιόνι. Τον περιστοίχιζαν και συνομιλούσαν μαζί Του δύο άνδρες, ο Μωυσής και ο Ηλίας, δύο από τους προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης. Στη συνέχεια τους κάλυψε νέφος (Νεφέλη θεολογικά σημαίνει Θεϊκή Δόξα) και ακούστηκε η φωνή του Πατρός από τον ουρανό να αναφέρει «Οὗτος ἐστὶν ὁ Υἱός μου ὁ ἀγαπητός· αὐτοῦ ἀκούετε», δηλαδή αυτός είναι ο γιος μου, να τον ακούτε.
Ήταν η πρώτη φορά που έγινε ιδιαίτερα αισθητή και αντιληπτή από τους ανθρώπους η Θεότητα του Χριστού, δια του Αγίου Πνεύματος.
Εκκλησιαστικά
Η Εκκλησία μας αποδίδει ιδιαίτερη τιμή και σημασία στο γεγονός της Μεταμορφώσεως του Κυρίου, γι’ αυτό και αποτελεί την Τρίτη κατά σειρά Δεσποτική Εορτή μετά την Ανάσταση και τα Χριστούγεννα .
Μέχρι τον 4ο αιώνα η Μεταμόρφωση του Χριστού γιορταζόταν πριν από το Πάσχα, καθώς το γεγονός συνέβη τρεις βδομάδε πριν την Ανάσταση του Κυρίου, αλλά από την ημέρα των εγκαινίων του Ναού της Μεταμορφώσεως, τον οποίο έχτισε η Αγία Ελένη στο όρος Θαβώρ, επικράτησε ο εορτασμός του γεγονότος να γίνεται στις 6 Αυγούστου, 40 μέρες περίπου πριν την Ϋψωση του Τιμίου Σταυρού και ακριβώς 4 μήνες μετά το Πάσχα και πριν τα Χριστούγεννα.
Το απολυτίκιο της ημέρας:
Μετεμορφώθης ἐν τῷ ὄρει Χριστὲ ὁ Θεός, δείξας τοῖς Μαθηταῖς σου τὴν δόξαν σου, καθὼς ἠδύναντο. Λάμψον καὶ ἡμῖν τοῖς ἁμαρτωλοῖς, τὸ φῶς σου τὸ ἀΐδιον, πρεσβείαις τῆς Θεοτόκου, φωτοδότα δόξα σοι.
Η Θεολογία της Γιορτής
Ο Χριστός φανερώνει την Θεϊκή Του δόξα πριν από τα Πάθη: η Μεταμόρφωση του Σωτήρος
Καθώς ο χρόνος πλησιάζει για να έρθει ο Κύριος στο εκούσιο Πάθος Του, που θα Τον οδηγήσει στη Σταύρωση και στην Ανάστασή Του, ο Λυτρωτής Χριστός δρα και λειτουργεί πολλές φορές όχι μόνο ως άνθρωπος, αλλά και ως Θεός.
Η αμιγής φανέρωση της Θεϊκής φύσης του Κυρίου δεν γίνεται προς όλους. Ο Ιησούς θα φανερώσει Αυτήν μόνο σε τρεις εκλεκτούς μαθητές τον Πέτρο, τον Ιάκωβο και τον Ιωάννη, οι οποίοι έχουν την πνευματική και ψυχική διαύγεια να κατανοήσουν και να ομολογήσουν ότι ο Χριστός, είναι ο Μεσσίας, ο ίδιος ο Θεός, χωρίς την παραμικρή υποψία και δισταγμό (Μεσσιανική Ομολογία).
Ο Κύριος παρουσιάζεται στους τρεις εκλεκτούς των εκλεκτών των μαθητών γιατί:
α) θέλει να φανερώσει τη θεϊκή Του φύση και να ορίσει ότι τα όσα υποσχέθηκε στους ανθρώπους στην Π.Δ. θα πραγματοποιηθούν.
β) με τη Μεταμόρφωσή Του ο Κύριος δηλώνει ότι ο Θεός κατέρχεται στη γη για να ενωθεί ξανά με τον άνθρωπο.
γ) ο Κύριος είναι «Θεατός» στην πλήρη Του Δόξα και Δύναμη μόνο από τους αληθινά πιστούς κι από όσους είναι έτοιμοι να Τον δεχτούν ελεύθερα.
δ) ο Κύριος προτυπώνει τον τρόπο με τον οποίο θα μεταμορφωθούν τα σώματα των «Δικαίων εν Χριστώ» που θα μετέχουν στην Ουράνια βασιλεία.
ε) η εμφάνιση του Μωϋσή συμβολίζει τον Θεϊκό Νόμο και του προφήτη Ηλία τους Δίκαιους.
Η θέαση του φωτός ,που εξέπεμπε ο Κύριος και προκάλεσε το δέος των Μαθητών, ήταν το Άκτιστο Φως της Θεϊκής Δόξας, που μόνον όσοι ανταποκρίνονται στο κάλεσμα του Κυρίου μπορούν να αντιληφθούν.
Ο Θεός μας καλεί όλους να τον δούμε. Γνωρίζει ποιοι είμαστε, γνωρίζει τα λάθη, τα τρωτά, τις αμαρτίες μας. Μας καλεί λοιπόν να Τον ακολουθήσουμε και να μεταμορφωθούμε κι εμείς και να λάμψουμε, απαλλαγμένοι από την αμαρτία. Μας καλεί στη Σωτηρία, γι’ αυτό και η γιορτή ονομάζεται και του Σωτήρος.
Χρόνια πολλά σε όλους και το Ανέσπερο Φώς του Κυρίου να μας οδηγεί και να μας Σώζει.
Ευάγγελος Αποστολίδης
Θεολόγος-Οικονομολόγος