Γράφει ο Αντιναύαρχος (εα) Ηρακλής Καλογεράκης
Προχθές ακούσαμε τον υποψήφιο πρόεδρο της Τουρκίας, Κεμάλ Κιλιτσντάρογλου, τον αντίπαλο του προέδρου Ερντογάν στις επόμενες εκλογές, να δηλώνει πως νησιά του Αιγαίου είναι υπό Ελληνική κατοχή και να προκαλεί τον Ερντογάν λέγοντας του «Ερντογάν πήγαινε να τα πάρεις όπως ο Ετζεβίτ στην Κύπρο».
Να θυμηθούμε πως ο Κιλιντσάρογλου, πριν μερικούς μήνες την 13/9/2022, στο συνέδριο του Ρεπουμπλικανικού Λαϊκού κόμματος, ανέφερε επί λέξει: «Εκείνα τα νησιά είναι υπό κατοχή. Γίνεται η κατάληψή τους, το είπα συνέχεια όλα αυτά γίνονται ενάντια στη Συνθήκη της Λωζάννης. Για όλα αυτά τα νησιά δεν είπαν τίποτα. Τώρα όμως που η οικονομία είναι χάλια, ο κόσμος είναι εξαθλιωμένος. Λέει συνέχεια θα έρθω μια νύχτα, θα έρθω ξημερώματα. Τι θέλει δηλαδή να του στείλουν πρόσκληση: παρακαλώ ελάτε; Εάν έχεις θάρρος, αν έχεις δύναμη, πηγαίνεις!».
Η Τουρκία, με οποιοδήποτε στην εξουσία, ιδιαίτερα τώρα μετά τους καταστροφικούς σεισμούς, με τις χιλιάδες άστεγους Τούρκους και τα εκατομμύρια πρόσφυγες θα απειλεί την Ελλάδα, την Ε.Ε. και δεν θα πάψει να ονειρεύεται μία νέα Οθωμανική Αυτοκρατορία.
Οι επεκτατικές βλέψεις της Τουρκίας στο Αιγαίο και την Κύπρο, είτε με δηλώσεις σαν τις παραπάνω, είτε με απειλές και με ενέργειες στις ΑΟΖ γειτονικών χωρών, θα συνεχίζονται και συνεχώς θα εντείνονται.
Η Τουρκία, συνεχώς από το 1996, προκαλεί και απειλεί τη χώρα μας, δείχνει τι επιζητεί και λέει ξεκάθαρα σε όλο τον κόσμο πως θέλει να επεκταθεί στη «γαλάζια πατρίδα» και δηλώνει πως αυτό είναι θέμα θάρρους και δύναμης.
Τα πράγματα την τελευταία διετία έχουν οξυνθεί και αυτό γιατί βλέπουν την δική μας στρατιωτική ισχύ να μεγαλώνει με την προμήθεια των αεροσκαφών τελευταίας γενιάς και υπερσύχρονων φρεγατών. Αντιθέτως, βλέπουν τις τουρκικές Ε.Δ να αποκλείονται από το πρόγραμμα των F 35, να μην μπορούν να εκσυγχρονίσουν τα υπάρχοντα F 16 και να προμηθεύονται αεροπλανοφόρο που δεν θα έχει αεροπλάνα παρά μόνο ελικόπτερα και δρόνους. Αν θέλουμε λοιπόν την ειρήνη, πρέπει να προετοιμαστούμε για πόλεμο (Si vis pacem, para bellum). Πρέπει να προετοιμάσουμε και να ενισχύσουμε τις ένοπλες μας δυνάμεις με σύγχρονο πολεμικό εξοπλισμό και κυρίως με φρόνημα. Η ενίσχυση των δυνάμεων μας, κάθε μέρα που περνά γίνεται πιο αναγκαία και επιτακτική.
Λόγω της υπαρκτής αυτής απειλής, η χώρα μας προέβη στην παραγγελία νέων σύγχρονων πολεμικών πλοίων και αεροσκαφών και ο προϋπολογισμός μας φορτώθηκε δυσβάστακτα.
Η ενίσχυση του Ελληνικού στόλου και το Ταμείο Εθνικού Στόλου (ΤΕΣ)
Για να επιβιώσει ένα «νησιωτικό» κράτος χρειάζεται ένα ισχυρό στόλο που θα αποτρέπει οποιαδήποτε εχθρική επιβουλή.
Αν δεν διαθέταμε «ισχυρά» πλοία, η επανάσταση του 1821 δεν θα είχε το επιθυμητό αποτέλεσμα αλλά ούτε και η έκταση της Ελλάδας θα διπλασιαζόταν με τους Βαλκανικούς πολέμους.
Στο παρελθόν, μετά την Κρητική επανάσταση του 1866 με προτροπή του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών, συστήθηκε η «ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΓΙΑ ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΤΟΛΟΥ» με σκοπό την απόκτηση κεφαλαίων για τη Ναυπήγηση Πολεμικών Μονάδων.
Η εταιρεία αυτή είχε σαν έμβλημα της την προτομή του Θεμιστοκλή που επέμενε πως τα «ξύλινα τείχη θα σώσουν την Ελλάδα» και κατάφερε να δώσει τα έσοδα των μεταλλείων του Λαυρίου, στη ναυπήγηση των τριηρών, αντί να μοιραστούν στους πολίτες της Αθήνας. Ήταν αυτά τα πολεμικά πλοία που έσωσαν την Ελλάδα από την Περσική εισβολή.
Την 25 Δεκεμβρίου 1866, εκλέχτηκε μια επιτροπή υπό την προεδρία του εν αποστρατεία Υποναυάρχου Κων. Νικοδήμου, που κύριο έργο είχε την συγκέντρωση οικονομικών πόρων προκειμένου να συγκροτηθεί ένας «ισχυρός» στόλος. Έτσι, την 2 Ιανουαρίου 1867, η επιτροπή βασιζόμενη αποκλειστικά στη «φιλοπατρία» των Ελλήνων, ξεκίνησε το έργο της με την υποκίνηση των πλούσιων Ελλήνων, κυρίως του εξωτερικού, για δωρεές και κληροδοσίες. Πόροι λοιπόν της εταιρείας αυτής, ήταν οι δωρεές των πλουσίων Ελλήνων και τα έσοδα από το «ΛΑΧΕΙΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΤΟΛΟΥ» που καθιερώθηκε τότε για τον σκοπό αυτό.
Την διοίκηση της εν λόγω Εταιρείας ανέλαβε μια 15-μελής επιτροπή με πρόεδρο αρχικά τον Υποναύαρχο Νικόδημο και μετά τον θάνατο του το 1879, τον Θεοδ. Κολοκοτρώνη, εγγονό του γέρου του Μοριά. Μέλη της ήταν, ο Άγγλος φιλέλληνας αγωνιστής Ριχάρδος Τζώρτζ, αρχηγός τότε του στρατού, ο Ναύαρχος Κων. Κανάρης, ο Σπύρος Τρικούπης, ο Γεώργιος Σταύρου, ο ιδρυτής της Εθνικής Τραπέζης, ο Γ. Ψύλλας, ο Θρασύβουλος Ζαΐμης, ο Ανδρέας Γ. Κουντουριώτης, ο Ευστ. Ηλιόπουλος, ο Ι.Δ. Σούτσος, ο Εμμ. Τομπάζης, ο Κ. Φρεαρίτης, ο Λουκάς Ράλλης ο πρώτος δήμαρχος Πειραιώς και ο Δημήτριος Μαυροκορδάτος.
Ο Υποναύαρχος Κ. Νικόδημος, κληροδότησε όλη του την περιουσία για την δημιουργία ενός ισχυρού Εθνικού Στόλου. Ο ναύαρχος ευτύχισε να δει τους καρπούς του έργου του, αφού με τα χρήματα που η ΕΤΑΙΡΕΙΑ έδωσε στο κράτος, 2,3 εκατομμυρίων χρυσές δραχμές, αγοράστηκε το ελαφρύ καταδρομικό «Ναύαρχος Μιαούλης». Αυτή ήταν και η πρώτη χρηματοδότηση που έγινε από ιδρύσεως της Εταιρείας το 1866.
Η ΕΤΑΙΡΕΙΑ διαλύθηκε το 1900 αλλά επειδή το έργο της ήταν αποδεδειγμένα επωφελές για το κράτος, τροποποιήθηκε και συστήθηκε το ΤΑΜΕΙΟ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΤΟΛΟΥ (ΤΕΣ) με το Νόμο ΒΨΟΔ επί υπουργού Ναυτικών Β. Βουδούρη. Στο νέο αυτό ταμείο, περιήλθε όλη η κινητή και ακίνητη περιουσία της ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ, καθώς και το κληροδότημα του Γεωργίου Αβέρωφ για τη ναυπήγηση ενός καταδρομικού πλοίου.
Μοναδικός σκοπός του ταμείου αυτού ήταν η οικονομική ενίσχυση του κράτους για να αποκτήσει ένα ισχυρό ναυτικό με αξιόμαχα πλοία και λοιπό πολεμικό υλικό και επίσης για να υποστηρίξει τις ναυτικές εγκαταστάσεις.
Η ίδρυση του ΤΕΣ, ενεργοποίησε πάλι τα φιλοπάτριδα αισθήματα των απανταχού Ελλήνων και κινητοποίησε συλλόγους, σωματεία, σχολεία, δήμους και κοινότητες της χώρας για να κάνουν εράνους και να προσφέρουν χρηματικά ποσά αλλά και περιουσιακά στοιχεία.
Υπήρξαν σημαντικές δωρεές ομογενών από την Αίγυπτο, Ινδία, Κίνα, Αιθιοπία και Νέα Ζηλανδία. Σημαντικές και άξιες μνείας ήταν οι προσφορές των Ι. Βαρύκα, Κ. Νικόδημου, Γ. Αβέρωφ, Σ. Σιδερίδη, Θ. Πετούση, Χ. Σπηλιόπουλου, Μ. Κοργιαλένιου, Δ. Πλατύκα, Γ. Αθανασούλη, Ε. Κέκεση και άλλων, που χαρακτηρίζονται ευεργέτες του ΤΕΣ.
Το λαχείο υπέρ δημιουργίας του Εθνικού Στόλου της Ελλάδας
Σημαντικά έσοδα του ΤΕΣ προήλθαν από την πώληση των λαχείων, αρχικά υπέρ του Εθνικού Στόλου την περίοδο 1871-1874. Επανακυκλοφόρησε την περίοδο 1903-1904 και επανεκδόθηκε το 1911.
Αργότερα, το 1929, ιδρύθηκε η “Υπηρεσία του Λαχείου”, που εποπτευόταν από τα Υπουργεία Οικονομικών και Ναυτικών και το 1930 εξεδόθη το “Λαχείον του Στόλου και των Αρχαιοτήτων της Ελλάδος” σε δύο μορφές, στο Λαϊκόν Λαχείον και στο Μέγα Λαχείον.
Το 1932 η υπηρεσία μετονομάστηκε σε Λαχείον του Στόλου, ενώ το 1933 καταργήθηκε το Μέγα Λαχείον και εκδόθηκε ένα Λαχείον του Στόλου και της Κρατικής Προνοίας.
Το 1936, η υπηρεσία μετονομάστηκε σε Διεύθυνση του Λαχείου του Στόλου και από τον Δεκέμβριο σταμάτησε κυκλοφορία λαχείων για τον Στόλο και εκδιδόταν πλέον το Λαχείο Συντακτών, ενώ η διεύθυνση μετονομάστηκε σε Διεύθυνση Κρατικών Λαχείων. Την επόμενη χρονιά θεσπίστηκε το Εθνικό Λαχείο διαδοχικών κληρώσεων, ενώ τον Νοέμβριο του 1940, λόγω του πολέμου, ανεστάλη η κυκλοφορία του Εθνικού Λαχείου και στη θέση του εκδόθηκε τον Δεκέμβριο του 1940 το Μέγα Πολεμικόν Λαχείον.
Τον Ιούλιο του 1941 καταργήθηκε και τα Μέγα Πολεμικόν Λαχείον και το Λαχείον του Στόλου αντικαταστάθηκαν από το Λαϊκόν Λαχείον υπέρ της Κοινωνικής Προνοίας.
Οι δραστηριότητες του ΤΕΣ
Με τα έσοδα αυτά του ΤΕΣ, από δωρεές και λαχεία, η χώρα μας απέκτησε σύγχρονα πλοία και δημιούργησε ένα ισχυρό στόλο, χάρις στον οποίον μεγαλούργησε στους Βαλκανικούς πολέμους και στον Α’ΠΠ.
Μέχρι το 1912, η Ελλάδα ήταν μια φτωχή και μικρή, μέχρι τη Θεσσαλία έφτανε η χώρα, οι δε Ένοπλες της Δυνάμεις, ήταν σε άσχημη κατάσταση.
Όμως, χάρις στο ΤΕΣ και στις δωρεές εκ του υστερήματος των Ελλήνων, ενισχύθηκε ο κρατικός μας προϋπολογισμός και το ναυτικό μας απέκτησε το θωρηκτό ΑΒΕΡΩΦ» (1910), τέσσερα Αγγλικά αντιτορπιλικά συνοδείας τύπου «θηρία» (ΛΕΩΝ, ΙΕΡΑΞ, ΑΕΤΟΣ, ΠΑΝΘΗΡ), δύο αντιτορπιλικά (ΚΕΡΑΥΝΟΣ-ΝΕΑ ΓΕΝΕΑ) το και το Υ/Β ΔΕΛΦΙΝ (1912), 3 τορπιλοβόλα τύπου «Βαλκάν» (ΑΛΚΥΩΝ, ΑΙΓΛΗ και ΔΩΡΙΣ), το εκπαιδευτικό «Άρης», το βοηθητικό «Κοργιαλένιος» και σημαντικής αξίας πολεμικό υλικό. Ακόμη το ΤΕΣ συνέβαλε σημαντικά στην επισκευή πολεμικών μονάδων, όπως π.χ. του καταδρομικού «Έλλη», θωρηκτού «Κιλκίς» κ.α.
Με τα πλοία αυτά κυρίως, ο στόλος μας αφενός περιόρισε τον τούρκικο στόλο απαγορεύοντας του την έξοδο από τα Δαρδανέλια στο Αιγαίο και αφετέρου κατάφερε να απελευθερώσει τα νησιά του ανατολικού και του Βόρειου Αιγαίου, την Καβάλα και το Άγιο Όρος.
Μετά από αυτά, οι Τούρκοι δεν μπορούσαν πλέον να μεταφέρουν στρατό και εφόδια στο Βαλκανικό μέτωπο και ο Στρατός μας, μετά τις νίκες του στο Σαραντάπορο και στα Γιαννιτσά, ελευθέρωσε τη Θεσσαλονίκη και μεγάλωσε την Ελλάδα.
Το ΤΕΣ την περίοδο μεταξύ των δύο Παγκοσμίων Πολέμων
Δεκατρία χρόνια μετά τον Α’ΠΠ, ο νόμος ΒΨΟΔ/1900 και η λοιπή νομολογία που αφορούσε το ΤΕΣ, κωδικοποιήθηκαν με το Νόμο 4944/1931, που μαζί με μεταγενέστερες τροποποιήσεις- συμπληρώσεις, αποτελεί ακόμη και σήμερα το βασικό Νομικό πλαίσιο λειτουργίας του.
Την περίοδο αυτή, το ναυτικό μας, χάρις στο ΤΕΣ, απέκτησε το 1938 δύο αντιτορπιλικά τύπου Greyhound (Β. Όλγα και Βασιλεύς Γεώργιος), το 1934 τέσσερα αντιτορπιλικά τύπου DARDO (ΥΔΡΑ, ΣΠΕΤΣΑΙ, ΨΑΡΑ και ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗΣ), τέσσερα μεγάλα υποβρύχια (ΠΡΩΤΕΥΣ, ΓΛΑΥΚΟΣ, ΤΡΙΤΩΝ, ΝΗΡΕΥΣ) και 2 μικρότερα (ΚΑΤΣΩΝΗΣ, ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ).
Επίσης το 1928 με χρήματα του ΤΕΣ, κατασκευάστηκαν ή εκσυγχρονίστηκαν, δύο Γερμανικά (ΑΣΠΙΣ – ΝΙΚΗ) και δύο Αγγλικά (ΘΥΕΛΛΑ-ΣΦΕΝΔΟΝΗ) τορπιλοβόλα.
Επίσης το ΤΕΣ προσέφερε σημαντικά ποσά, για την επισκευή πλοίων του ΠΝ όπως π.χ. του καταδρομικού Έλλη, του θωρηκτού ΑΒΕΡΩΦ, Κιλκίς κ.α, καθώς και για την προμήθεια σημαντικής αξίας πολεμικού υλικού.
Όσον αφορά την κοινωνική προσφορά του ΤΕΣ, αυτή είναι ανεκτίμητης αξίας, αφού το 1930 διέθεσε στο ελληνικό δημόσιο μεγάλες εκτάσεις ιδιοκτησίας του (κληρονομιά Κυράτσως Παπαγεωργάκη και της κόρης της Ελένης Κέκεση), για την διαμόρφωση της λίμνης του Μαραθώνα ώστε να υδροδοτηθεί η Αθήνα.
Επίσης το ίδιο έτος απαλλοτριώθηκαν εκτάσεις της ακίνητης περιουσίας του στον Βαρνάβα και Καπανδρίτι, προκειμένου να δοθούν σε ακτήμονες καλλιεργητές. Τέλος, με δαπάνες του ΤΕΣ και όχι του Ελληνικού δημοσίου, απαλλοτριώθηκαν αναγκαίες για την Παράκτια Άμυνα της χώρας εκτάσεις, προκειμένου να δημιουργηθούν Ναυτικά Οχυρά σε δύο περιοχές της Αίγινας και στον Άραξο. Με απαλλοτρίωση λοιπόν, Βασιλικό Διάταγμα της 21 Δεκεμβρίου 1936 (Φ.Ε.Κ. 555 / τεύχος Α΄- Δεκέμβριος 1936, περιήλθαν στην ακίνητη περιουσία του ΤΕΣ και χαρακτηρίστηκαν Ναυτικά Οχυρά, η περιοχή του Βόρειου Οχυρού Αίγινας (ΒΟΑ) έκτασης 1215, 030 στρεμμάτων στον Τούρλο και η περιοχή του Νότιου Οχυρού Αίγινας (ΝΟΑ) έκτασης 337,507 στρεμμάτων, στην Πέρδικα.
Το ΤΕΣ κατά τη περίοδο του Β’ ΠΠ
Στον Β΄ΠΠ η δράση του ΠΝ, με τα λιγοστά του πλοία ήταν μεγάλη και ένδοξη. Μετά δε την κατάληψη της χώρας από τους Γερμανούς, το ΠΝ με τα πλοία του, αποδήμησαν στη Μέση Ανατολή και συνέχισαν από εκεί τον αγώνα κατά των δυνάμεων του Άξονα, στο πλευρό των Συμμάχων. Το ΤΕΣ τότε προσέφερε σημαντικά ποσά για την επισκευή των πλοίων του ΠΝ στην Μέση Ανατολή και Ινδίες.
Το ΤΕΣ την περίοδο μετά τον Β΄ΠΠ
Μετά τον πόλεμο, το ΤΕΣ διέθεσε μεγάλα ποσά για την ανοικοδόμηση και τη συντήρηση των εγκαταστάσεων του ναυτικού ώστε αυτές να καταστούν λειτουργικές. Επίσης από τους πόρους του ταμείου ανεγέρθηκαν και επισκευάστηκαν Ναυτικές Σχολές, οι Ναυτικές Διοικήσεις, τα κτίρια του Ναυστάθμου Σαλαμίνας και επίσης αναγέρθηκε το Ναυτικό Νοσοκομείο Αθηνών (ΝΝΑ).
Από πόρους του ΤΕΣ και χωρίς κρατική ενίσχυση, αγοράστηκαν εκτάσεις για την δημιουργία Ναυτικών Σταθμών στα νησιά του Αιγαίου, ενώ βελτιώθηκαν οι υφιστάμενες υποδομές των Ναυστάθμων (Σαλαμίνας-Σούδας) .
Το 1965, στα πλαίσια της αναδιοργάνωσης του Δημοσίου και εξοικονόμησης πόρων, αποφασίστηκε από την Βουλή των Ελλήνων η ΜΗ ΚΑΤΑΡΗΓΣΗ του ΤΕΣ, λόγω της αποστολής του και του Εθνωφελούς έργου που επιτελούσε. Αντίστοιχη απόφαση να θυμηθούμε είχε παρθεί και το 1925 από την Μεγάλη Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής υπό τον Αθαν. Ευταξία. Παρεμπιπτόντως αυτή ήταν η επιτροπή που κατάργησε το Ταμείο Εθνικής Άμυνας (ΤΕΘΑ/ΓΕΣ). Όταν λοιπόν αυτή η επιτροπή, ενημερώθηκε για τις δραστηριότητες του ΤΕΣ, έκρινε πως ενδεχόμενη κατάργηση του, όχι μόνο θα περιόριζε τα έσοδα του δημοσίου, αλλά θα προκαλούσε και σοβαρότατη ζημία στο δημόσιο αφού θα ανακοπτόταν το ρεύμα της προθυμίας του κοινού και κυρίως των ομογενών, για χορηγίες και δωρεές. Βλέπετε το ΤΕΣ ήταν το προσφιλέστερο στο κοινό, από κάθε άλλο ίδρυμα στη χώρα. Έτσι ελήφθη απόφαση να μην επηρεαστεί το πολύτιμο αυτό ίδρυμα, αλλά αντιθέτως να ενισχυθεί κατά το δυνατόν.
Την περίοδο 1974 – 1980, με τα γεγονότα της Κύπρου, οι Έλληνες εφοπλιστές πρόσφεραν στο ΤΕΣ, 44 εκατομμύρια δολάρια που αξιοποιήθηκαν στην ενίσχυση του προγράμματος κατασκευής 6 πυραυλακάτων και του εξοπλισμού τους. Αλλά και αρκετοί Έλληνες του απόδημου ελληνισμού πρόσφεραν από το υστέρημά τους για το ίδιο πρόγραμμα, δηλ. την υποστήριξη των Εθνικών μας συμφερόντων, 10 εκατ. Δολάρια.
Κατά την περίοδο 1987-1993 το ΤΕΣ σύναψε δάνεια για την χρηματοδότηση ναυπήγησης πέντε (5) αρματαγωγών, τεσσάρων (4) φρεγατών ΜΕΚΟ και δύο (2) ΠΑΘ.
Επίσης χρηματοδότησε τον εκσυγχρονισμό πέντε (5) παλαιών Αντιτορπιλικών, συνολικού ύψους 180.000.000,00 €.
Το 2012 το ΤΕΣ, αν και δεν είναι ιδιωτική επιχείρηση, εντάχθηκε στο Private Sector Involment (PSI) και ζημιώθηκε σοβαρά με αποτέλεσμα να σταματήσουν τα όποια έργα και προγράμματα, ήταν σε εξέλιξη ή σε αναμονή.
Τα τελευταία 10 χρόνια το ΤΕΣ, παρά το κούρεμα και την δυσχερή οικονομική του κατάσταση, έχει διαθέσει πάνω από 30 εκατ. ευρώ για εκπλήρωση της αποστολής του. Όμως, οι δραστηριότητες του είναι μειωμένες και φαίνονται πολύ μικρότερες, σε σύγκριση με τις προπολεμικές του δραστηριότητες.
Το Ταμείο Εθνικού Στόλου σήμερα
Το ΤΕΣ είναι ένας φορέας του Δημοσίου που υπάγεται στο Υπ. Εθν Άμυνας μέσω του ΓΕΝ και αποτελεί μια ανεξάρτητη υπηρεσία του Ναυτικού. Το ΤΕΣ σύμφωνα με την απόφαση ΣτΕ υπ. αρ. 2515/1979, έχει τη νομική μορφή της Αποκεντρωμένης Δημόσιας Υπηρεσίας, και όχι ΝΠΔΔ, που λειτουργεί ως «Ειδικό Ταμείο» με αποκλειστική αποστολή τη ενίσχυση των Ελληνικών Ναυτικών Δυνάμεων.
Αποστολή του ΤΕΣ είναι η συμπλήρωση των Ναυτικών δυνάμεων του Κράτους με τη διάθεση της περιουσίας του για:
- Ναυπήγηση Μαχίμων Πολεμικών Πλοίων.
- Αγορά ή μετασκευή Μαχίμων Πολεμικών Πλοίων.
- Χορήγηση Δανείων αποκλειστικά για τους παραπάνω σκοπούς
- Ανέγερση εγκαταστάσεων και εφοδιασμός της επάκτιας άμυνας της χώρας.
- Ανέγερση εγκαταστάσεων ξηράς καθαρά Πολεμικού προορισμού.
- Προμήθειες παντός είδους Πολεμικού Υλικού.
Οι πόροι του Τ.Ε.Σ. προέρχονται από:
- Τα έσοδα από τη διαχείριση και από την εκποίησή της ακίνητης περιουσίας του
- Τα έσοδα από την εκμετάλλευση κτημάτων που είναι στις ζώνες των Ν. Οχυρών.
- Τους τόκους, τα μερίσματα και τα τοκομερίδια των πάσης φύσεως καταθέσεων στην Τράπεζα της Ελλάδος και τους τόκους από την καθυστέρηση εισπράξεων εσόδων του Ταμείου.
- Τα έσοδα από τις υπέρ του Ταμείου δωρεές, κληρονομιές και κληροδοσίες.
- Τα έσοδα από την εκποίηση των αχρήστων υλικών και εφοδίων του Π. Ναυτικού, γενικά (50% Τ.Ε.Σ., 50% Μ.Τ.Ν)
- Τις εισπράξεις από τη χρέωση του χαμένου ιματισμού των στρατευμένων κατά την απόλυσή τους.
- Το αντίτιμο από χορηγούμενα σε ιδιώτες υλικά του Π. Ναυτικού.
- Το αντίτιμο εργασιών που γίνονται για λογαριασμό τρίτων στα συνεργεία του Ναυτικού
- Τα δικαιώματα που εισπράττονται για την χρησιμοποίηση των πλωτών δεξαμενών του Π. Ναυτικού από ιδιώτες.
Η περιουσία του (κινητή και ακίνητη) έχει χαρακτηριστεί από τον ιδρυτικό νόμο ως Εθνική και ως τέτοια, απολαμβάνει όλων των προνομίων που έχουν θεσπιστεί για την δημόσια περιουσία. Ειδικότερα η ακίνητη περιουσία του συνίσταται κυρίως στα Εθνικά Κληροδοτήματα η προστασία των οποίων είναι πολύ μεγάλη και προστατεύεται από το Σύνταγμα της Ελλάδας (άρθρο 109) ενώ τα διαθέσιμα κεφάλαια είναι πάνω από 3 εκατ. Ευρώ τα οποία φυλάσσονται στην Τράπεζα της Ελλάδος που είναι το Διαχειριστικό του όργανο
Λόγω της νομικής του μορφής, το ΤΕΣ απαλλάσσεται από την καταβολή φόρων και τελών χαρτοσήμου, ενώ για την περιουσία του εφαρμόζονται οι εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις περί διώξεως των δημοσίων οφειλετών. Το ΤΕΣ δεν δέχεται επιχορηγήσεις και κατά συνέπεια δεν επιβαρύνει τον κρατικό Προϋπολογισμό ή τον προϋπολογισμό του ΓΕΝ.
Το ΤΕΣ στελεχώνεται από προσωπικό του ναυτικού και διοικείται σε πρώτο βαθμό από το γνωμοδοτικό του συμβούλιο (Α/ΓΕΝ, ΝΣΚ/ΥΕΘΑ, ΔΚΓ/ΓΕΝ, ΔΚΕ/ΓΕΝ, Σ1/ΓΕΝ, Ε1/ΓΕΝ) και σε δεύτερο βαθμό από την Ανωτάτη Διοικούσα Επιτροπή (ΥΕΘΑ, Υπ. Οικονομικών, Α/ΓΕΝ).
Παράλληλες δραστηριότητες με αυτές του ΤΕΣ
Το 2020, ο επιχειρηματίας Πρόδρομος Εμφιετζόγλου, μαζί με 23 Έλληνες πατριώτες σαν ιδρυτικά μέλη, αντιλαμβανόμενοι την κρισιμότητα της εποχής λόγω του τουρκικού επεκτατισμού, ίδρυσαν στην Αθήνα, ένα μη-κερδοσκοπικό σωματείο με το όνομα «Ταμείον Ελληνικού Στόλου ΑΒΕΡΩΦ ΙΙ».
Σκοπός του σωματείου είναι η ενημέρωση, ενεργοποίηση και ευαισθητοποίηση όλου του Ελληνισμού, ώστε να συμβάλλουν στη δημιουργία ενός Ταμείου, για την αγορά μιας υπερσύγχρονης φρεγάτας για να την δωρίσουν στο Πολεμικό Ναυτικό της Χώρας. Ένα χρόνο μετά την ίδρυση του, τα μέλη είχαν φτάσει τα 5.150 και η προσέλευση συνεχίζεται.
Τα μέλη του Συλλόγου καταβάλλουν στο ταμείο του σωματείου μια εφάπαξ εισφορά εκατό (100) ευρώ για δικαίωμα εγγραφής και έκτοτε μια μηνιαία εισφορά των πέντε (5) ευρώ.
Νέες δωρεές και ευεργεσίες.
Η αύξηση της Τουρκικής επιθετικότητας τα τελευταία χρόνια, έχει ευαισθητοποιήσει εύπορους Έλληνες, των οποίων οι ενέργειες αποτελούν φωτεινό παράδειγμα για μίμηση.
Από το 2015, το «Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη» υπέγραψε Μνημόνιο Συνεργασίας με το Πολεμικό Ναυτικό. Η οικογένεια του εφοπλιστή Πάνου Λασκαρίδη εκτός της αποκατάστασης και ανακαίνισης των πέτρινων φάρων Ταινάρου, Μαλέα και Ντάνας Πόρου, εκτός της αναβάθμισης και ανακαίνισης του Ναυτικού Νοσοκομείου Αθηνών (πτέρυγα νοσηλείας, χώροι εξωτερικών ιατρείων, καρδιολογική κλινική και πτέρυγα βραχείας νοσηλείας) και εκτός της αναπαλαίωσης χώρων του Πλωτού Ναυτικού Μουσείου «Θ/Κ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΒΕΡΩΦ», υλοποιεί και το «Πρόγραμμα ΚΥΚΝΟΣ» προς ώφελος του Πολεμικού μας Ναυτικού.
Το πρόγραμμα αυτό περιλαμβάνει τη δωρεά τριών Πλοίων Γενικής Υποστήριξης (ΠΓΥ ΑΤΛΑΣ Ι, ΠΓΥ ΗΡΑΚΛΗΣ, ΠΓΥ ΑΙΑΣ) και ενός πλοίου εκπαίδευσης Ναυτικών Δοκίμων (ΚΥΚΝΟΣ 1) τα οποία έχουν ενταχθεί στον Στόλο και επιχειρούν με επιτυχία. Επίσης, με το ίδιο πρόγραμμα έχει ξεκινήσει από το 2017 η αντικατάσταση των ηλεκτροπαραγωγών ζευγών των φρεγατών τύπου “S” με νεότερου τύπου, για να αυξηθεί η επιχειρησιακή τους ετοιμότητα καθώς και η δωρεά βοηθητικών μηχανημάτων (αεροσυμπιεστές κ.α) σε φρεγάτες.
Για την προσφορά του αυτή ο εφοπλιστής Πάνος Λασκαρίδης παρασημοφορήθηκε και του απονεμήθηκε με Προεδρικό Διάταγμα ο βαθμός τού Υποναυάρχου επί τιμή.
Ο 97χρονος εφοπλιστής, βετεράνος του Β’ ΠΠ Ιάκωβος Τσούνης, άφησε αρχές του 2021 όλη του την περιουσία στις «Άγιες» όπως τις ονόμασε, Ένοπλες Δυνάμεις δηλώνοντας πως επιθυμεί να φύγει από τη ζωή όπως ακριβώς ξεκίνησε, ξυπόλητος.
Διέθεσε 23 εκατ. ευρώ για την άμυνα της χώρας μας και 60 αποβατικά σκάφη. Για την προσφορά του αυτή παρασημοφορήθηκε με το Μεγαλόσταυρο του Τάγματος της Τιμής και του απονεμήθηκε με Προεδρικό Διάταγμα ο βαθμός τού Υποστρατήγου επί τιμή.
Συμπεράσματα
Μια χώρα που έχει αναξιόπιστους και άπληστους γείτονες, όπως την Τουρκία που είναι προσκολλημένη στο παρελθόν με σκοπό την αναβίωση της Οθωμανικής αυτοκρατορίας και έχει μοναδικό όνειρο τη «γαλάζια πατρίδα», απαιτείται να έχει ισχυρές Ένοπλες Δυνάμεις και ισχυρότατο στόλο. Η χαρακτηριστική η φράση του Περικλή: Μέγα το της Θαλάσσης Κράτος, που διαβάζουμε στον Θουκυδίδη, είναι τώρα πιο επίκαιρη από κάθε άλλη φορά. Η δε ανάγκη διατήρησης αλλά και ενίσχυσης του Στόλου μας, είναι πλέον επιτακτική . Ένας ισχυρός στόλος είναι τεράστιο εμπόδιο στις όποιες επεκτατικές βλέψεις έχουν οι προς ανατολάς γείτονες μας.
Ο πατριωτισμός και η κοινωνική αλληλεγγύη, που χαρακτηρίζουν τους Έλληνες και που βλέπουμε σε όλη την ιστορική πορεία του Ελληνισμού, πρέπει να τύχουν ανάλογης εκμετάλλευσης από το κράτος, το οποίο πρέπει τάχιστα να στρέψει την προσοχή του στο ΤΕΣ που υφίσταται και το οποίο, όπως και στο παρελθόν, έχει σημαντικό ρόλο να διαδραματίσει.
Το ΤΕΣ, με την 156-ετών λειτουργία του, ουδέποτε επιβάρυνε το δημόσιο, ενώ μέσω των κληροδοτημάτων και δωρεών που διαχειρίζεται, έχει αποδείξει πως αξιοποιεί την κινητή και ακίνητη περιουσία του στο μέγιστο βαθμό, πως εκπληρώνει πλήρως την αποστολή του και πως έχει συντελέσει σε σημαντική ενίσχυση του ΠΝ.
Όλοι μας συνεπώς πρέπει να συμβάλουμε στην διατήρηση και στην ενίσχυση του ΤΕΣ και να μην κάνουμε ενέργειες που υποβαθμίζουν την αξία του ή που μειώνουν την περιουσία του.
Επίσης, θα πρέπει η πολιτεία το γρηγορότερο να προβεί σε όλες τις δέουσες ενέργειες, ώστε το ΤΕΣ να ξαναδεί τις παλιές μέρες δόξας. Αυτό μπορεί να γίνει με την
- επανακυκλοφορία ενός λαχείου για τις ανάγκες του ΤΕΣ,
- ανάληψη ενεργειών για την επιστροφή από την Τράπεζα της Ελλάδος των κεφαλαίων που βιαστικά και κακώς αφαιρέθηκαν το 2012 (PSI) από τον τηρούμενο εκεί λογαριασμό του
- προβολή των πατριωτικών αισθημάτων μας και την ενθάρρυνση δωρεών προς το ΤΕΣ. Οι χρηματικές αυτές δωρεές θα πρέπει να κατατίθενται στο λογαριασμό του ΤΕΣ στην Τράπεζα της Ελλάδος με ΙΒΑΝ: GR 9501 0002 4000 0000 0002 68102 (Αρ. Λογ. 268102). Άλλωστε τα κεφάλαια αυτά, δια την Ελλάδα θα διατεθούν και πάλι, με σκοπό η πατρίδα μας να έχει ισχυρά πλοία και μεγάλη ναυτική ισχύ.
Έχομεν Γη καί Πατρίδα όταν έχομεν πλοία στήν θάλασσα